טיפים

 

לפני שנכנסים:

1. הקליטו את החומר שלכם בהופעות חיות ובחזרות לפני הכניסה לאולפן, אפילו הקלטה מהטלפון הנייד יכולה להבליט
    נקודות חלשות בעיבוד.

2. העבירו את התפקידים השונים והסולואים ליטוש לפני שלב ההקלטות.

3. אם אתם משתמשים במחשב או סיקוונסר - הכינו מראש את כל החומרים שינגנו מהם.

4. ודאו שלמתופף נוח לנגן עם קליק (מטרונום) באוזן - הדרך הטובה ביותר היא להתאמן בטמפו איטי מאוד עם השיר.

5. דאגו שתמיד יהיה לכם שפן בכובע - הכינו שיר או שניים ספייר מעבר למה שתכננתם להקליט.

6. הקלטות באולפן הם לא טירונות - דאגו לאכול, לשתות ולישון. זה רק יוסיף לביצוע שלכם.

יום ההקלטות הראשון:

1. הגיעו לאולפן בזמן!!! השעון רץ איתכם או בלעדיכם.

2. הפכו את האולפן למקום נעים ורגוע. אם לא, זה ישתקף במוצר המוגמר.

3. ודאו שלכם ולטכנאי יש שפה משותפת בכל הקשור ל"קונספט". דאגו לעבור איתו על השירים לפני תחילת ההקלטות.

4. הקליטו את ה"גיידים" (ערוצי בסיס עליהם כל שאר הלהקה מנגנת) באותה הרצינות כאילו הם אלה שישארו בסוף, אל תזלזלו בהם.  
   באין ספור אלבומי מופת נעשה בהם שימוש במיקס הסופי.

5. השתמשו במיתרים, מקלות, עורות וכבלים חדשים והביאו גם ספיירים. בדקו איזה חנות מוסיקה קרובה לאולפן על כל מקרה שלא 
    יהיה...

6. השתמשו באותם כלים וציוד שהשתמשתם בחזרות  גם אם מצאתם ציוד טוב יותר באולפן - הפתעות יכולות ליצור בעיות!

שקט! מקליטים:

1. זכרו: מה שעושה את השיר זה תחושות ורגשות ולאו דווקא היכולת הטכנית שלכם!

2. אם טעיתם, אל תפסיקו ותתחילו מההתחלה, זה יכול לעייף אתכם. תנו לטכנאי לעשות "פאנצ'ים".

3. אתם לא חייבים למלא את כל הערוצים – אל תכפו על שיר את מה שהוא לא צריך.

4. השקיעו את מירב הזמן והמאמצים במרכז הכובד של השיר: אם הדבר הכי חשוב בשיר הם הקולות, התרכזו בהם - אל תבזבזו זמן
    ומאמץ על דברים שמחוץ לפוקוס של השיר.

5. השקיעו זמן ומחשבה על ה "סאונד" שלכם עוד בזמן ההקלטות. אל תשאירו את זה למיקס!

6. הקליטו ערוצים בצורה נקייה והוסיפו אפקטים לאחר מכן.

7. אל תכפילו כל ערוץ באופן אוטומטי, יש תפקידים שהקסם שלהם הוא באינטימיות שלהם.

8. אל תתישו את עצמכם, אם תקליטו עייפים זה ישתקף בהקלטה.

9. אל תביאו אתכם אורחים - אורחים יסיחו את דעתכם וינסו להגיד לכם איך זה אמור להישמע...

10. תכוונו, תכוונו, תכוונו !

11. זמרים: שיהיה לכם תמיד מים אך בלי קרח - קרח מגביל את מיתרי הקול שלכם. שתו תה עם לימון.

12. עקבו אחרי מה שמוקלט בכל ערוץ ותדאגו לרשום כמה שעות עבדתם בכל סשן.

איך להקשיב:

1. האזינו למיקסים בווליום ממוצע גם דרך הרמקולים ברכב שלכם וגם דרך מערכת פשוטה, כך רוב המאזינים שלכם יישמעו אתכם. 

    האזנה בווליום גבוה תעייף את האוזניים שלכם ותעוות את ה"אמת".

2. לפעמים טוב לקחת יום חופש ולבוא שוב לאולפן רעננים - תתפלאו כמה שונה הדברים יישמעו...

3. האזינו לכל מיקס ברמקולים קטנים בווליום נמוך - האם אתם שומעים את כל התפקידים?  מיקס טוב הוא מיקס מאוזן.

4. אם אתם עייפים, ותרו והפסיקו את הסשן מוקדם - אין טעם לעשות מיקס לא טוב כשאח"כ הוא יעשה שוב בכל מקרה.

מיקס:

1. הקשיבו לדיסקים שאתם מכירים טוב כדי להבין איך נשמעים הרמקולים באולפן.

2. החליטו מי מכם הוא הדובר של הלהקה - טכנאי שיקבל 5 דעות בבת אחת לא יוכל להתמקד ולעזור לכם.

3. ברגע שבחרתם טכנאי או מפיק - ביטחו בהם. האוזניים שלהם יותר מאומנות ומנוסות משלכם.

4. התייחסו לשיר כמכלול ואל תקשיבו רק לכלי או תפקיד מסוים!

5. אם החלטתם לעשות מיקס לאחד השירים במקום אחר מאשר שאר השירים, כנראה שהוא יישמע שונה
    מכל השאר. דאגו לתקן זאת בשלב המאסטרינג.

6. מאסטרינג ! - שלב חשוב שאסור לזלזל בו. זהו השלב הסופי לפני ההדפסה/צריבה של המיקס. במאסטרינג עורכים את הרווחים,
    מאזנים את התמונה שהמיקסים נותנים מבחינת תדרים, מרימים את הווליום ודואגים שהמיקס יישמע טוב בכל מערכת שמע.

7. תשאירו מקום בתקציב למאסטרינג, עיכובים ותוספות.

8. תמיד תדאגו לעותק נוסף של המאסטר שלכם.

יאללה, עכשיו לכו לעשות קצת מוסיקה !